2021 SCHWARZ – WEISS

EXHIBITION | IMKE RUST

Ruppiner Tor, Gransee, 2021

(Deutscher Text unten)
As a Namibian with white (German) ancestors I explore questions of identity, migration, prejudice and belonging. Already as a young child my white skin colour played a central, but very conflicted role in my African home country. Our family has grown deep roots in Namibia for the past five generations but, due to the historical and political factors, we are still often regarded as foreign and unwelcome.

When I moved to Germany in 2014 I was confronted with another new perspective:  as African I am foreign here and do not feel at home, but due to my white skin colour and looks, I blend in easily and nobody considers me as a foreigner.

I express my thoughts on history and belonging and what we create out of it, through a mix of drawings, photographs, mixed-media works and installations. I use images of my body and skin(colour), roots and wings as metaphors for my experience. My choice of materials is carefully considered to compliment and add to the meaning. I use wood coal from Namibia bought in a German supermarket in my ‘Wings, Which do Not Fly’ or paper kitchen towels, a homely product in every German home to create white skin-like coverings of alien Pampas grass.

Als gebürtige Namibierin mit weißen (deutschen) Vorfahren beschäftige ich mich in meiner Kunst mit Fragen der Identität, Herkunft, Migration und der Zugehörigkeit. Schon in frühster Kindheit spielt die weiße (Haut-)Farbe eine zentrale, wenn auch sehr zwiespältige Rolle in meiner (schwarz-afrikanischen) Heimat. Seit fünf Generationen bin ich dort zwar tief verwurzelt, werde aber aus politischer und historischer Sicht als Fremd und teils unerwünscht angesehen.

Als ich 2014 nach Deutschland gezogen bin, setze ich mich mit dem Thema noch aus einer weiteren Perspektive auseinander: Als Afrikanerin fühle ich mich hier fremd und bin es auch, aber wegen meiner weißen Hautfarbe werde ich kaum als solches wahrgenommen.

Das Thema der Vergangenheit und Zugehörigkeit und dem was wir daraus machen drücke ich durch eine Mischung von Zeichnungen, Fotos, Mixed-Media-Arbeiten und Installationen aus. Körper und Haut(farbe), sowie Wurzeln und Zweige sind dazu ein geeignetes Sinnbild. Die Verbindung zwischen den Zeichnungen und natürlichen Elementen in meinen Installationen, stellt zusätzlich noch eine direkte, erdende Verbindung zur Natur, zur jeweiligen Heimat da, zum Beispiel weiße Dornen aus Namibia oder dunkle Äste aus Deutschland.